Punktér myterne

Som du i efteråret kunne læse i artiklen med Henrik og Tinna Bisbo (LINK til artiklen), så er det ikke altid det nemmeste at bygge en virksomhed op omkring noget, der kan være svært at forholde sig til, eller som nogle måske endda har fordomme om.
Dét kender Bastian Overgaard, som du også har mødt i en tidligere portrætartikel her på SoloCEO.dk (LINK til artiklen). Bastian lever af at sælge stilhed, og han bruger sin platform på LinkedIn meget aktivt til at punktere myterne om sit produkt.
Denne artikel deler nogle konkrete tips fra Bastian til, hvordan du kan komme eventuelle fordomme i møde, hvis du sælger noget, der kan være myter eller fordomme omkring.
Mød andre dér, hvor de er
Bastian sørger for jævnligt at fortælle historier, der bryder fordommene, fx ved at dele udtalelser og cases fra dem, der hører hans foredrag (også skeptikerne – ja måske endda især skeptikerne – der så bliver overbevist). Men han har også nogle helt fysiske ’greb’, der støtter op om at bryde myterne om hans forretning:
”Strategien er at fjerne det mærkelige. Det er helt bevidst, at jeg har jakkesæt på, på min hjemmeside, og at jeg ikke står ude i en skov eller på en sø. Jeg ved jo godt, at jeg har meget mere spraglet crazyness, end jeg giver udtryk for. Men jeg tror egentlig godt, at folk kan fornemme det”, fortæller Bastian.
Inddrag dine potentielle kunder aktivt
Et andet råd fra Bastian er at inddrage andre aktivt i, hvordan du italesætter dit produkt. Du får spredt dit budskab, men du får også andres forslag til, hvordan du italesætter det over for dem, der ikke helt har købt ind på det endnu.
Bastian postede selv nedenstående indlæg på LinkedIn den 26. august 2021. Hér viser han, hvordan han inddrager sit publikum i at afmystificere det, han sælger.
”I går holdt jeg foredrag. Titlen på foredraget var: Smart Meetings Powered By Silence.
Men før jeg gik på overfor de 100+ medarbejdere og ledere, var der en (og sikkert flere) som tænkte:
“This seems like a complete waste of time”.
Det indrømmede han i hvert fald i en kommentar til sidst i foredraget.
Han var dog totalt overrasket over, hvor effektiv og meningsfuldt, det virkede at implementere stilhed i virksomhedens møder. Og det var åbenbart en viden, han aldrig havde fået før.
Derudover fik jeg velkendt feedback som:
“Super inspirerende”
“Tankevækkende”
“Giver jo så god mening”
“Det vil jeg prøve”
Altså noget helt andet end “spild af tid”.
Så hvad gør jeg galt? Og hvordan kan jeg sælge mit foredrag, så det ikke først giver mening, når jeg HAR holdt det?”
Vi kan afsløre, at Bastian fik rigtig meget feedback på sit LinkedIn-opslag. Og langt de fleste opfordrede ham til at ændre lige præcis intet. Måske fordi de allerede kender ham og har købt ind på det, han sælger. Men måske også fordi det kontroversielle netop får folk op af stolen og skaber dialog og opmærksomhed? Som der står i en af kommentarerne til indlægget på LinkedIn: Jeg synes netop brugen af ‘Stilhed’ gør den store forskel! Måske man bare ikke kan ‘ramme’ alle? Ordet er præcist – og tilmed opsigtsvækkende for mange.
Så måske svaret er at undersøge, om det netop er det kontroversielle, som giver opmærksomheden og dermed et potentielt salg? Eller overveje at vinkle det, du kan, eller måden, du sælger det på, på en lidt alternativ måde?
Giv den gas!
Bastians karriere og liv som selvstændig har i høj grad været båret af en lyst til at udforske de muligheder, der kommer hans vej. Hele vejen har han søgt at hvile i, at det hele nok skal give mening på et tidspunkt (i hvert fald set i bakspejlet). Bastians råd til andre selvstændige er, ”at hvis man føler, at den modstand, man kan møde, demotiverer én, skal man fokusere på den fordel, der er i, at man har noget anderledes. Noget unikt. Der ligger en stor styrke i det. I stedet for at gå ned på den modstand, der er i, at du har noget, der er anderledes, så skru op for det. Så bliver du lagt mærke til”.
Hvis du vil læse mere om Bastians arbejde, så tjek www.mindresnak.nu ud. Du vil ikke fortryde det!