Valget mellem en lederkarriere eller lækkert design i træ i egen kælder

Mød Peter Hjuler, der står bag Hjuler.Design. Peter var lidt tilbageholdende med at skulle ’eksponere’ sig selv og ikke sine produkter i denne artikel. Men han sagde heldigvis ja til at tale med os, fordi han føler, det er vigtigt med en kontrast til fortællingerne om iværksættere, der hele tiden skal vækste og arbejde 80 timer om ugen i en kælder. Godt nok har han kælderen, men Peter er selvstændig, fordi han elsker det, han laver, og fordi det giver ham tid sammen med sine børn og mulighed for selv at prioritere, hvor meget han arbejder.
Fra hobbyvirksomhed til fuldtidsbeskæftigelse
Peter er uddannet i administrationsvidenskab (uddannelse målrettet bl.a. job i den politiske administration, red.) og har arbejdet som chefkonsulent og teamkoordinator i offentlige styrelser. Men det lå næsten i kortene, at han skulle lave noget med sine hænder – og gerne noget i træ. I 80’erne, da Peter var barn, arbejdede han meget i sin fars værksted. Men i hans ungdom tog studierne fokus, og arbejdet med træ gik i glemmebogen.
Mens Peter var på barsel med sine sønner, byggede han en kontrabas i mahogni og en lænestol. Og dermed var interessen for håndværk vakt igen. Peter fortæller selv om starten:
”Da vi for nogle år siden flyttede i hus, kunne vi ikke finde nogle knager og hylder, vi syntes om. Så derfor startede jeg et lille værksted i kælderen og lavede dem selv. I juleferien kom ideen så til måske at kunne sælge knagerne. Jeg lavede en hjemmeside og gik i gang, og pludselig havde jeg en webshop, der virkede. Dengang var det måske et par ordrer om måneden, og det var sjovt at gå i værkstedet. Det var en fed kontrast til jobbet, hvor det kun var hovedet der skulle arbejde.
Tilfældigheder og andres opfordringer drev det næste skridt
”En dag tegnede jeg en amagerhylde, fordi jeg ikke kunne finde en hylde, jeg selv brød mig om. Lagde den på webshoppen, og så må jeg have ramt en god SEO (søgemaskineoptimering, red.) For søgte man på amagerhylde, så kom du enten frem til gamle genbrugshylder. Eller mine.
Så begyndte der at komme lidt flere penge ind. Og værkstedet voksede. Jeg købte en CNC-fræser, som var så stor at den næsten var ærgerligt kun at bruge et par timer om måneden.
Ved siden af begyndte jeg at lege med en liste over maskiner ”hvis nu jeg skal fuldtid en dag”. Men det skulle jeg jo ikke. For jeg havde fået nye og spændende udfordringer på jobbet, og havde efterhånden udsigt til et lederjob. Men alligevel gik jeg og tænkte over ”hvad så nu”? For jeg havde været det samme sted i mange år. På et lederkursus mødte jeg en coach, som prikkede til ’det der, jeg gik og lavede nede i kælderen’ og spurgte: ”Hvad skal der til for, at du får det gjort?”
Coachen satte yderligere gang i overvejelserne om at gøre min hobby til et fuldtidsjob. Jeg havde opbakning derhjemme, Anne Cathrine var med på den og troede på mig. Jeg talte med venner og gode kolleger undervejs, som også selv havde skiftet spor. Alt det mig gav troen på, at det gav mening at handle.”
Beslutningen kunne ikke træffes med hovedet
”Min krop vidste det, men mit hoved var ikke fulgt med endnu. Det var de mest syrede uger på arbejde. Jeg kunne ikke rationelt forklare beslutningen. Jeg arbejdede jo et godt sted, havde gode kolleger og sjove projekter. Jeg følte mig bare færdig. Jeg kunne mærke, at det var slut.
Så for et år siden blev det så fuldtid i Hjuler.Design. Jeg ved ikke, om den står på træ resten af mit arbejdsliv. Men det er det, jeg skal lave lige nu, for jeg har virkelig savnet at være ude af mit hoved. Det er typisk mig også at nørde noget bestemt helt vildt i en periode. Og det får jeg lov til her, for jeg skal jo kunne alting selv. Det er sjovt og motiverende, og jeg lærer hele tiden.”
Drømmene handler ikke om skalering, men om udvikling og kvalitet
Tanja fra SoloCEO fortæller om baggrunden for at tage fat i Peter omkring et interview:
”Jeg stødte på Peters indlæg på LinkedIn, da han i sin tid besluttede at vælge snedkerarbejdet frem for det lederjob, han ellers var på vej ind i, og jeg noterede mig allerede dengang, at ’ham skulle vi have fat i!’. Blandt andet var jeg rigtig nysgerrig på, hvordan man bygger en forretning op helt udenom sin ”normale” profil.
Peter fortæller om det: ”Jeg køber mig til eksponering på Facebook, Instagram, Pinterest og Google. Det er de steder, det for alvor giver mening ift. mine produkter. Det er mega spændende at sætte sig ind i, hvordan man kan køre markedsføringen selv.
Jeg er ikke nødvendigvis drevet af skalering, så vil jeg bare kede mig, og derfor behøver jeg heller ikke sælge i vilde mængder. Jeg vil fx ikke lave 500 amagerhylder hver måned. Men om der på et tidspunkt er underleverandører, der producerer for mig, det kan da godt være. Men jeg er nødt til at udvikle og lave nye ting for at trives. Jeg drømmer om at lave en stol, og har flere prototyper klar.”
Giv ikke op, og vær agil i din tankegang
Afsluttende talte vi med Peter om, hvordan man holder fast i drømmen og troen på sin forretning: ”Jamen pludselig ramte jeg jo noget med amagerhylden. Men jeg havde lavet masser af produkter, som ikke ramte rigtigt i markedet. Så man skal prøve ting af, finde ud af hvor energien ligger, og hvad der sælger. Nu udvikler jeg jo fysiske ting, så jeg har da lavet en del prototyper, som jeg har kunnet få feedback på. Men det samme kan man jo også gøre, hvis man sælger viden eller kurser eller noget andet.
Lige nu er jeg både designer, producent og sælger. Jeg tænker ofte over, hvor fremtiden ligger, og hvor jeg skal lægge min indsats fremad, og hvor der skal nogle andre ind over. Så jeg reflekterer altid over min virksomhed, og hvordan jeg sikrer, den bærer mig det rette sted hen. Dér er det heldigt, at jeg arbejder med mine hænder, så er hovedet frit til at tænke over den slags. Når altså jeg ikke bare nyder netop at slukke for hjernen”, siger Peter med et lille smil.
Du kan følge Peters forretning på Facebook og Instagram. Led efter Hjuler.Design. Du kan også se meget mere på hjulerdesign.dk (link)