“Vores vigtigste råstof er vores ideer”

af | nov 14, 2021 | Konsulentlivet, Mit konsulentliv

Foto af Mathias Rønn Frisenborg Poulsen

I vinteren 2019 har Dorte Palle Jørgensen netop afleveret sit MBA speciale i Creative Leadership i Berlin. Alle pengene er brugt op (rettere sagt investeret i uddannelsen), og Dorte forlod et år forinden sit job i Danmarks Radio, hvor hun havde været i over 20 år.

Hun er fuldkommen flad, arbejdsløs og den kontrakt, hun havde underskrevet med en radiokanal, er blevet annulleret grundet politiske forhandlinger. Hvad gør man så?

Netop dén historie fortæller Dorte i sin bog ”Dorte Palle Alene – Endelig selvstændig”, som udkom i sommeren 2021. En bog, som udover at være nomineret til årets lydbog 2021, beskriver denne januar 2019 således:

”Min første måned som arbejdsløs. Hvor jeg netværker til den store guldmedalje og drikker mig manisk i kaffe. Hvor jeg begynder at skrive panisk rundt, så jeg lander min første opgave. Hvor jeg får at vide, at jeg har spildt 20 år af mit liv og finder ud af, at jeg er teknikhandicappet” (Gads Forlag, 2021).

I dag, knap to år senere, kan Dorte kalde sig stifter af produktionsselskabet Rakkerpak Productions, som producerer lyd i alle henseender. Både Public Service-radio for forskellige store mediehuse, kommercielle podcasts og andre innovative lyd- og podcastprojekter. Desuden har hun startet og driver Nordic Podcast Academy som kører i samarbejde med Struer kommune – en uddannelse i podcasting i tæt samarbejde med Struer kommune, og nu kan hun også kalde sig selv ’forfatter’.

Dette er lidt af et ryk fra januar 2019, og på papiret et det en sand succeshistorie. Men Dortes hensigt med bogen er netop at påpege, at det er og har været svært, udfordrende og nogle gange bare benhårdt at blive selvstændig.

I forbindelse med bogens udgivelse har vi i SoloCEO snakket med Dorte, og hun havde så meget interessant på hjerte, at det er blevet til to artikler. I denne første artikel kommer vi ind på den indre proces, der har fulgt med at blive selvstændig og dét at skrive en bog om det.

Hvorfor skrev du bogen ”Dorte Palle Alene – Endelig selvstændig”?

”I hele min egen søgning, da jeg blev selvstændig, var der mange glansbilleder. Der er for meget, der ser for let ud, ift. hvor meget jeg ved, at folk kæmper. Mange er vanvittigt dygtige til at få alt muligt til at se godt ud, som ikke er det. Der er også mange tabuer om det at miste sit faste arbejde, og jeg kunne ikke spejle mig nogle steder. Nogle gange følte jeg, at selv med mine bedste venner, som jeg kender rigtig godt, havde jeg nogle forstillede samtaler, om hvor godt det gik os. Og når jeg søgte litteratur og podcasts om emnet, var der så meget bullshit-bingo og luft. Altså alle de her ‘how to be successful in 8 weeks’.

Til sidst tænkte jeg, og sådan har jeg altid haft det, at hvis der er noget, der mangler, så må man lave det selv. Så jeg begyndte at podcaste (gennem podcasten Dorte Palle Alene red.) med et dogme om at være hudløst ærlig, selvudleverende og prøve at lave et så virkeligt og nært billede som muligt af det at iværksætte eller blive selvstændig. Grunden til, at det blev til en bog, det var egentlig ikke min skyld. Jeg sad oppe på Gads forlag, og så siger redaktøren: ’jeg har i øvrigt hørt din podcast, den er da ret fantastisk! Den skal du da skrive til en bog’. Så bogen er i virkeligheden meget det samme, som man hører i podcasten, men selvfølgelig med yderligere refleksion.

Så jeg skrev til dels bogen for min egen skyld, fordi jeg ikke kunne finde noget, jeg kunne spejle mig i. Samtidig gik jeg også for mange gange omkring nogle ting, hvor jeg tænker, at hvis jeg på nogen måde kan give den læring videre, så andre måske kommer lidt bedre fra start, så vil jeg gerne det. Mine løsninger gælder jo ikke for alle, men de giver forhåbentlig noget at reflektere over og sammenligne sig med.

Hvordan var din process med at skrive bogen?

”Det var en blanding af terapi og tortur at sidde og arbejde med sig selv som materiale. Jeg sad og transskriberede mange af podcastsne, og det var simpelt hen tortur nogle gange at høre mig selv ævle. Men det var sindssygt interessant at sætte sig ned og virkelig prøve at fortælle, hvad jeg har lært af det. Det skulle alle prøve, fordi man finder ud af, at der måske er mange ting, der er gået bedre eller hurtigere, end man lige går og tror. Det kunne også noget for selvværdet f.eks. at se, hvor meget jeg egentlig nåede på det første år – tænk, at vi sad og holdt julefrokost for 12 mennesker i december. Og så var det fantastisk, da jeg skulle skrive takkelisten. Jeg takkede alle, der havde haft en aktie i det år, hvor bogen foregår, og listen var simpelthen så imponerende lang. Det at finde ud af, hvor mange man egentlig har, der vil én det godt. Det ligger til mig at bede om hjælp, og jeg tror, der har været en optur og en bekræftelse i, at det godt kan betale sig at dele.”

Hvorfor vil du bidrage til, at andre kommer bedre fra start?

”Der er en utrolig stor opgave i at udforske og udvikle nyt talent og få folk til at performe bedre. Og hvis jeg ser tilbage på min karriere i DR, så har jeg lavet gode produktioner, ja, men det jeg har brugt mest tid på, har været at udvikle medarbejdere og finde nyt talent. Og den der empowerment-tankegang, den vil jeg gerne bidrage til. Hvis jeg kan få nogle til at tro på sig selv og tro på, at de godt kan (måske især tal- og teknikforskrækkede kvinder eller mænd) – dét er en vigtig opgave.”

Hvorfor er det vigtigt for dig at inspirere andre potentielle iværksættere fra den kreative branche?

”Hvis jeg skal gå helt op på den store klinge, kan jeg sige: ellers overlever vi jo ikke som nation. Vores vigtigste råstof er jo vores ideer. Særligt i fh.t. den kreative branche er det ekstra vigtigt. Fx på alle mine kurser: hver gang kursisterne får deres første øvelse, og vi skal lytte til den, har jeg aldrig oplevet én, der kommer ind ad døren og siger ’jeg nailede den, og jeg glæder mig så meget til, at vi skal høre min øvelse.’ Aldrig! På den ene side elsker jeg den kreative branche for deres tvivl, undren, usikkerhed, for det er jo den, vi lever af og gør, at vi hele tiden undersøger noget og gør det bedre, og samtidig så ser jeg på de her salgstyper. Hvis det var dem, jeg havde på kurset, var de kommet ind med en anden attitude. Og det tror jeg bare, vi kan blive meget bedre til i den kreative branche. Det er i øvrigt altid fremragende, det kursisterne har lavet.”

Hvad sidder læseren tilbage med, når de har læst din bog?

”At det er godt lige at acceptere, at skift er svære. Især de skift i livet, som ikke er frivillige. Og jeg har fået nogle helt pragtfulde beskeder, som man bare går og drømmer om. Nogle der skriver ud af det blå, at de har læst bogen, og at de selv lige har sagt op eller er blevet fyrede, og at den har været så inspirerende og motiverende. Det er jo lige sådan noget, man gerne vil høre – at jeg kan hjælpe folk til at komme videre.”