Jeg skal bare lave noget andet. Noget der overrasker folk.

Portræt af Bastian Overgaard
Af Julie Orup Holt fra SoloCEO.dk
Googler man Bastian Overgaard, vil man møde overskrifter som ’(faciliteret) stilhed’ og ’mindre snak’. Man møder en hel forretning bygget op omkring stilhed – bøger, foredrag og workshops om, hvordan man kan bruge stilheden til at skabe fordybelse, effektivitet og samarbejde. Men Bastian Overgaard har et CV, som spænder både bredt og dybt, og dog er den røde tråd nem at få øje på – også i stilheden. Bastian er en ”autodidakt” solo-selvstændig med en HF og en masse erfaring i bagagen. Jeg har haft en inspirerende snak med Bastian om dét at finde sine egne styrker, være drevet af lyst, kaste sig ud i projekter og følge en mavefornemmelse.
Spørger man Bastian, hvorfor han er selvstændig, svarer han: ”Jeg tror jeg er selvstændig, fordi det ville være svært for mig at finde et sted… jeg har noget på hjerte, som jeg bliver nødt til at skabe på min egen måde. Friheden og fleksibiliteten er ekstremt vigtig. At gøre dét, der giver mening for mig – når det giver mening”. Mange selvstændige vil nok kunne nikke genkendende til vigtigheden af frihed og fleksibilitet, men det er ikke tilfældigt, at Bastian også lægger vægt på vigtigheden af muligheden for at kunne skabe sin egen vej i livet, hvilket hans historie også bærer stærkt præg af. ”I løbet af en karriere, er der nogle cirkler, der går igen. Der er nogle ringe, der sluttes. Man skal tillade sig selv at udforske nogle ting, for selvom det måske ikke giver mening lige nu, giver det måske mening senere”. Og det har givet mening for Bastian at gribe de muligheder, der kom hans vej, også selvom de har gjort karrierestien en del mere snoet, end alle måske går og drømmer om.
At prøve noget af og finde kernen: At ville ændre nogens liv
Lad os spole tiden tilbage til 1998. På dette tidspunkt har Bastian allerede taget en HF-studentereksamen, arbejdet i nogle år som TV-tilrettelægger på Kanal København og i en alder af 20 år været studievært på DR2. I 1998 arbejder han som tekstforfatter hos et reklamebureau. Bastian var glad for TV-branchen, men oplevede også, at der ikke var særlig frie rammer til at skabe sit eget, da de fleste koncepter blev købt ind fra det store udland. ”I reklamebranchen kunne man konstant afsætte kreativitet. Jeg er meget en kunstnersjæl, og min tilgang er kunstnerisk og filosofisk. Så virker det måske sjæleløst at gå ind i reklamebranchen, men det var her, jeg så den største mulighed for at udfolde mig kreativt”.
Her begynder Bastians røde tråd at tage form. Hvor er der mulighed for at skabe sit eget? Hvor kan man udfolde sig friest? Hvor er der mulighed for at rykke ved nogle rammer? Det ses f.eks. da Bastian senere (efter et højskoleophold på teaterlinje og tid med eget reklamebureau) pludselig laver radioreklamer. ”Jeg synes jo, at radioreklamer er latterlige og hæslige. Men for mig var de nemme at skrive, for jeg har et behov for bare at lave noget andet. Noget der overrasker folk.” Det ses også, da han går fra at lave et T-shirtbrand, til at have et fast segment i TV2’s ”Rundfunk” (tidligere ungdomsprogram på TV2, red.), til at bo i Berlin, til at lave et projekt i Nørrebros ghettoer, til at blive hypnotisør, male sin egne malerier og eje et galleri i Nansensgade, der bliver til et kreativt bureau, få et viralt hit på YouTube og lave underholdning til firmaarrangementer.
Ja, listen er for lang til at komprimere i én artikel, men budskabet er vist nået igennem – Bastian har lavet meget og været vidt omkring. Men selvom Bastians CV langt fra er lineært, er han meget bevidst om kernen i sine beslutninger: ”Alt, hvad jeg har lavet, har handlet om at bryde og udfordre normer. Det er altid de tanker, der har kørt i mit hoved. Hvor har jeg kunne lave noget stort og ændre nogens liv?”
”Man må ikke underkende, hvad det kræver at være stille sammen”
Det er også den kerne, der ligger til grund for Bastian arbejde med dét han kalder ’Silent Co-creation’. Han ”opdagede” stilheden i 2003, mens han arbejdede på TV2, hvor han havde et programsegment om at udfordre vaner. Her arrangerede han f.eks. silent dinners og opdagede, hvordan stilheden kunne samle folk, skabe magi, nærvær og respekt. Og i 2012 var han så på et silent retreat for at genopdage stilheden. ”Herefter begynder jeg at arrangere silent sightsseing og silent walks.
I 2013 udkom jeg med min første bog: ’verdens nemmeste meditation’. Jeg fandt ud af, at folk blev mega stressede over, at de skulle meditere. Så hvorfor ikke bare fokusere på stilheden? Så det var her jeg begyndte at fokusere rigtigt på det. I 2013 sidder jeg på mit kontor og kigger på alle mine post-its med ting jeg kan. Og jeg valgte stilheden.”
Bastians karriereliv har i 2013 allerede budt på mere forskelligt, end flere regner med at nå på en livstid, så hvordan kan han lige pludselig spore sig ind på én vej? Hvorfor blev det ideen om stilhed, der blev valgt, ud af alle de post-its man kunne forestille sig, der har ligget på bordet? ”Det man skal huske er, at den stilhed, jeg arbejder med, er også speciel. Det er silent co-creation. Det er en stilhed, vi skaber sammen, og som vi kan opleve ting i sammen. Der er et socialt element i det. Det er også en rød tråd i min karriere – det handler om det sociale og andre mennesker.
Stilheden rummede både kreativiteten, det sociale, bevidstheden og det udfordrende. Og dét, at jeg kunne præsentere det på en anderledes måde, fordi jeg ikke var selvhøjtidelig, men havde humoren med – dét kunne noget. Jeg begyndte at bringe det ind i mit arbejde med facilitering; men i starten var jeg stadig bange for, om folk synes det var for mærkeligt. Men jeg elsker at facilitere. Og jeg har fundet min egen måde at gøre det på. Ved at begrænse taletid. I kombinationen med stilhed var det det vildeste raketbrændstof. Jeg føler jo, jeg har lavet min egen forskning og prøvet noget af.”
Lidt op ad bakke
Da Bastian i starten går all-in på at arbejde med stilhed, er der ikke mange der bider på. En enkelt driftsleder fra Region Midtjylland henvender sig, men ellers kan Bastian godt bekymre sig for, om det alligevel er for kontroversielt. Det ændrer sig, da en Politiken-journalist opsøger ham i 2017.
”Hun er ved at lave en artikel om stilhed. Og jeg har jo råbt og skreget om stilhed i to år. Jeg siger til hende, at jeg har lavet det her forsøg i Midtjylland, og at hun burde lave en artikel kun med dem. Det gjorde hun, og den artikel endte på forsiden. To dage efter, da jeg var i Øbrohallen med min kone, ringede redaktøren fra aftenshowet og spurgte, om det kunne være en god historie. Jeg fik 10 minutter i bedste sendetid, og dét var en blåstempling. Jeg har aldrig villet lave kold kanvas og stemple dørklokker. Så jeg sad jo egentligt bare og ventede på, hvornår Novo Nordisk ringede – og så ringede de. Det har været sindssygt vigtigt at få disse navne på, både for mit ego, men også for at blåstemple stilheden.”
Blåstemplingen er én ting, men Bastians største motivation er let for ham at pege på: ”Feedback fra kunder, der fortæller hvor fuldstændig vildt det er, de effekter, de har fået. Efter noget jeg har hjulpet med! Der bliver jeg så motiveret, at jeg tænker, at det her, det skal hele verden vide. Jeg har opdaget noget, som verden bare ikke er bevidst om.”
Efterord af Julie Holt fra SoloCEO
Det har været lidt af en mundfuld at gennemgå Bastians karriere sammen med ham, men også inspirerende. Hans historie viser, at det ikke behøver at være farligt at gribe de muligheder, der kommer din vej, og at al erfaring er god erfaring (selvom det kan lyde som et jobcenters version af ’al omtale er god omtale’). Hans historie peger også på, at man ikke behøver at sætte sig selv i og sin karriere i bås, men at det i stedet kan være lige så givende at lade sig inspirere af sine omgivelser og følge sin intuition. Han sagde det jo selv meget fint i starten af vores samtale: ”I løbet af en karriere, er der nogle cirkler, der går igen. Der er nogle ringe, der sluttes. Man skal tillade sig selv at udforske nogle ting, fordi selvom det måske ikke giver mening lige nu, giver det måske mening senere”. Og det har givet mening for Bastian at turde udforske nye veje. For han er lykkedes med at skabe et brand, som er helt unikt, helt vildt vigtigt, og helt vildt meget Bastian.