VL-netværk: Tillidsfuld sparring om ledelse og dét at drive virksomhed

Som selvstændig arbejder du med strategi og ledelse, hver gang du tager beslutninger i din virksomhed. Fx om, hvilken retning du skal bevæge dig i med dine ydelser og dine kunder. Det kan derfor være rart at have nogen at sparre med – for hvad er god ledelse, og hvem skal du gå til, hvis du står over for nogle udfordringer, som du skal løse alene i din virksomhed?
Som del af vores tema om professionelle netværk ser vi denne gang på VL-netværk, som netop har ledelse og kompetencer som omdrejningspunkt. Vi har talt med Mark Mayland, som har virksomheden Personlig Workflow, og som er medlem af et VL-netværk via Dansk Selskab for Virksomhedsledelse.
Mark er en del af en netværksgruppe bestående af 35 ledere fra forskellige steder i landet og forskellige organisationer.
Netværk bygger på tillid
I de fleste netværk er der regelmæssige møder, og inden Corona mødtes mange fysisk rundt omkring i de forskellige netværk. Denne regelmæssighed er ifølge Mark vigtig, eftersom netværk bygger på tillid: ”Man skal kunne tale åbent om tingene og se hinanden i øjnene. Jeg synes, der er noget interessant i at mødes regelmæssigt og dermed holde hinanden op på tingene”, siger han.
Det varierer fra netværk til netværk, hvor ofte man mødes, men i det faciliterede og professionelle netværk er det typisk en gang om måneden. Dette er også tilfældet i VL-netværket, hvor der samtidig bliver afholdt to til tre større arrangementer om året.
For Mark er det sociale i netværket også vigtigt og noget af det, han mener, man bør prioritere i endnu højere grad: ”Det er fedt, når der kommer noget socialt indover, og jeg synes ofte, der mangler tid til at lære hinanden at kende i netværket. Tid der ikke behøver være programsat eller kunstig snak”.
Mark Mayland er indehaver af virksomheden, Personlig Workflow.
Medlemmerne planlægger selv møderne
I VL-netværket betaler man for at være medlem. Mark betaler både til det store nationale netværk og til en mindre netværksgruppe inden for VL. I den mindre gruppe er de sammensat efter geografi, og derudover har de innovation som samlingspunkt. I denne netværksgruppe bliver der lavet en plan for året, hvor man så sammen med andre står for 1-2 møder.
Mark mener, at det styrker netværket og fungerer rigtig godt: ”Det, at man skal løse en mindre opgave sammen, gør, at man lærer hinanden bedre at kende. Vi lærer at samarbejde, og man får mulighed for at byde ind med forskellige kompetencer.”
Til denne type af møder er der ikke konkrete retningslinjer eller regler for indholdet. I mange tilfælde vælger man at invitere en spændende foredragsholder ind eller præsentere en case fra sin egen virksomhed.
At netværke er en del af arbejdslivet som selvstændig
Det er ofte til arrangementer i netværket, at man får mulighed for at snakke forretning og måske finder potentielle kunder. Som Mark siger: ”Måske har man en udfordring og har ikke tænkt over, at én i netværket kan hjælpe. Så deltager man i et arrangement og bliver mindet om det her problem, og at der sidder folk som potentielt kan hjælpe.”
For mange selvstændige er det at netværke en essentiel del af arbejdslivet, fordi det er her, vi bliver klogere, er sociale og bliver sporet ind på nye muligheder og opgaver. For Mark har netværk altid været en del af hans måde at arbejde og drive forretning på: ”Jeg har svært ved at se, hvordan den forretningsmodel jeg har valgt kan løftes uden et godt netværk. I og med at jeg er interesseret i udvikling, giver det enormt god mening at være en del af et dynamisk netværk.”
Det fører ofte til kunder
Salg kan også være en årsag til at være en del af et netværk, og foruden vidensdeling, personlige gevinster og nogen at spare med om konkrete udfordringer, får man ofte adgang til netværkets netværk. Det er ifølge Mark vigtigt at have for øje, hvis man også gerne vil sælge gennem sit netværk. ”Forsøger man at lave relations-salg, finder man hurtigt ud af, at det er vigtigt at komme ud i 2. og 3. række for ikke at løbe tør”, siger Mark.
På trods af at Mark ikke er medlem af netværket for at sælge, har han aldrig oplevet, at det ikke har medført kunder. ”Man lærer hinanden at kende og finder ud af, hvor folk har udfordringer. Min forretning bygger på, at folk snakker om det og fortæller det videre. Så derfor er en af fordelen ved et netværk også, at det bidrager til, at man kan udvide sin forretning”, fortæller han.
Læs også vores tidligere artikler om professionelle netværk:
Branchespecifikke netværk: Mød de andre i din branche
Det lokale erhvervsnetværk: Lær byen og forretningslivet at kende