Det lokale erhvervsnetværk: Lær byen og forretningslivet at kende

af | jun 25, 2021 | Guide, Konsulentlivet, Netværk og relationer

I denne artikel ser vi på de lokale erhvervsnetværk, som findes i mange byer rundt om i landet. I stedet for at mødes om noget branchespecifikt, er det interessen for byen og erhvervslivet, som deltagerne har tilfælles. At være medlem af et lokalt netværk koster ofte et mindre beløb.

Netværket arrangerer typisk en række aktiviteter, hvor deltagerne mødes og netværker. Bor man i en mindre by, kan det ofte give god mening at være en del af sådan et netværk, da det er en god måde at lære andre forretningsdrivende at kende på og blive en del af det fællesskab, som de små virksomheder i byen har.

Tættere på kunder og samarbejdspartnere

Anne Østergaard er medlem af et lokalt erhvervsnetværk. Hun er indehaver af virksomheden Parløb, hvor hun arbejder med grafisk kommunikation og design. Hun bor i Fredericia men har sin virksomhed i Billund. Derfor har hun valgt at melde sig ind i Billund Erhvervsfremme.

Ifølge Anne giver det god mening at være en del af et netværk, hvor man er tæt på sine relationer og kunder: ”Jeg valgte rimelig hurtigt at melde mig ind, fordi det er en fin måde at lære byen og forretningslivet at kende.” Samtidig mener hun, at Billunds Erhvervsfremme er rigtig gode til at tage hånd om deres medlemmer og er en meget aktiv forening. Som hun siger: ”Jeg tror, der er stor forskel på byerne og måden det fungerer på. Det kommer nok også meget an på størrelsen og indbyggertallet. Men foreningen i Billund er meget aktiv.”

Hvad kan det lokale netværk?

Foruden at være et sted hvor man mødes og sparer med hinanden, afholder mange lokale netværk en række webinar, som har til formål at hjælpe virksomhederne på den ene eller anden måde. Det kan f.eks. være om digital markedsføring, som har været vigtig for mange under Corona. Flere arrangerer også virksomhedsbesøg, så man får et bedre kendskab til byens virksomheder. I Billund Erhvervsfremme har de ifølge Anne Østergaard desuden en stærk database af rådgivere, som man kan benytte sig af gratis (inden for rimelighedens grænser). F.eks. har du som virksomhedsejer mulighed for at booke en forretningsudvikler, en jurist eller lign.

Anne Østergaard er indehaver af Parløb, hvor hun arbejder med grafisk kommunikation og design. 

Hvem er medlemmerne i et lokalt netværk?

I princippet kan alle med egen virksomhed blive medlem af de lokale erhvervsnetværk, men de fleste har en tilknytning til byen på den ene eller anden måde. I Billund Erhvervsfremme er de cirka 362 medlemmer, og man kan være medlem på to niveauer. Enten har man firmaadresse i byen, eller også har man af andre årsager interesse i det lokale erhvervsliv. Medlemmerne i Billund Erhvervsfremme er alt fra mindre butikker til store virksomheder som Lego og Billund Airport.

I Billund Erhvervsfremme har de valgt at oprette et mindre netværk for iværksættere, som de kalder Grow. Her mødes man en gang om ugen (fysisk eller online) og sparer med hinanden. Anne fortæller: ”Det har egentlig været rundbordssamtaler om vores virksomheder, hvor vi har diskuteret udfordringer eller spurgt hinanden til råds, hvis man mangler idéer.” Selvom Anne som sådan ikke er iværksætter, og mange af de andre står over for andre problemstillinger, end dem hun selv sidder med, giver det hende stadig en masse gode inputs.

En del af noget større

Da Anne flyttede sin virksomhed til Billund gik der ikke mange dage, før forretningsudvikleren fra Billund Erhvervsfremme kom på besøg til en kop kaffe for at byde hende velkommen og fortælle om netværket. Ifølge Anne bidrog det til, at hun hurtigt følte sig meget velkommen, og det var tydeligt, hvordan lederen vidste alt om byen, og hvem man med fordel kunne tage kontakt til. Som hun siger: ”Jeg har følelsen af, at jeg altid kan komme forbi i Billund Erhvervsfremme, og har man selv en god idé, vil de altid gerne lytte.”

Selvom kunder i butikken og en masse kontakter var de primære årsager til, at Anne valgte at melde sig ind, føler hun, at hun har fået så meget mere ved at være en del af det lokale netværk. Foruden relationer i byen fortæller hun, at dét at få andres øjne på ens virksomhed har stor betydning: ”Jeg er blevet meget bevidst om, hvordan jeg præsenterer mig selv og min forretning.”

At være del af et netværk kan også være motiverende og give følelsen af, at man ikke er alene om alle problemstillinger. Sidstnævnte kan Anne især nikke genkendende til: ”Jeg har f.eks. fået børn i en sen alder og skal have gang i mit arbejdsliv igen, og det er der også andre kvinder i mit netværk, som har. Det synes jeg har været mega rart at kunne snakke om. Det er jo ikke forretning – men mere privat – og det kan også noget.

Læs også de andre artikler om netværk:

Branchespecifikke netværk: Mød de andre i din branche

VL-netværk: Tillidsfuld sparring om ledelse og dét at drive virksomhed