”Vi har god energi, fordi vi selv har valgt hinanden”

Som del af SoloCEO’s tema om sammenslutninger af soloselvstændige, har vi i denne uge taget en snak med Kollektivet. De fire freelancere Line Lundgaard, Phillip Helbo, Claus Sørensen og Rikke Friis Ingø har sammen skabt et fællesskab, hvor de dækker alle kundens behov og samtidig dagligt inspirerer hinanden. Hvis du er nysgerrig på, hvordan man kan indgå i et givende arbejdsfællesskab som soloselvstændig, så læs med.
Kollektivet talte med Emma Frederiksen Præst fra SoloCEO. Kender du andre typer af fællesskaber, hvor soloselvstændige er gået sammen, og som har lyst til at bidrage med viden og erfaring, må du meget gerne skrive til os på info@soloceo.dk.
Hvad er Kollektivet?
Vi er et fællesskab af erfarne freelancere inden for marketing og kommunikation. Vi arbejder med et fast hold på fire personer: Senior tekstforfatter Line Lundgaard, som har arbejdet med kommunikation hele sit arbejdsliv. Senior art director Phillip Helbo og grafisk designer og art director Claus Sørensen, som er de ultra-kreative kræfter på den visuelle side og sidst, men ikke mindst Rikke Friis Ingø, som arbejder som projektleder og konsulent.
I kollektivet arbejder vi med alt det, som et reklamebureau også gør – lige fra idé og konceptudvikling, digitale kampagner og butikskampagner til brand-identiteter og magasiner og kataloger. Vi kan også fungere som et in-house marketingbureau for en kunde med den fordel at taxameteret kun tæller, når der er noget at lave.
Vil I prøve at beskrive Kollektivet som fællesskab?
Vi arbejder alle fire fleksibelt i Kollektivet. Vi har valgt et set-up, hvor vi springer ud og ind, i forhold til hvad der er behov for. Det giver stor variation, mega meget arbejdsglæde og rigtig meget inspiration på kryds og tværs. Det giver kunden rigtig meget, da vi på den måde kan repræsentere både en større bredde og en dybde, når der er behov for det. Det er aldrig kedeligt at arbejde i Kollektivet.
Vores respektive netværk er desuden en stor del af vores set-up. Ud over vores faste hold på fire, trækker vi nemlig også på særligt udvalgte samarbejdspartnere, som vi inviterer med ombord, når opgaven kræver det. Det kan være folk med speciale i online-annoncering, video, 3D, fotografi osv. Alle er nogle, som vi har arbejdet sammen med tidligere, så kvaliteten er sikret. Vi gør en dyd ud af at sætte lige præcis dét hold af erfarne folk, der passer til vores kunders behov. Det kan sagtens være, at der kun er brug for én AD’er – men det kan også være, at kunden netop står og mangler et helt team eller blot nogle af de kompetencer, vi har i vores store netværk. Vi teamer op fra opgave til opgave, alt efter, hvad der kræves af kompetencer.
Hvordan fungerer jeres set-up helt praktisk?
Vi har et meget enkelt set up, og det er meget bevidst. Det er én af grundene til, at vi adskiller os fra de lidt tunge (og dyre) bureauer. Vi er mere agile. Vi sidder ikke fysisk sammen. Nogle af os har siddet i kontorfællesskab sammen, men vi har også siddet og sidder hver for sig i dagligdagen. Derudover har vi ingen økonomi imellem os eller nogen faste omkostninger. Og det er helt med vilje. Vi kan booke hinanden ind på opgaver, eller vi kan vælge at lave et fælles tilbud til en kunde (hvor vi så hver fakturerer vores del). I forhold til hvor ofte vi mødes, svinger det meget. Nogle gange er det hver 14. dag og andre gange kan der gå en måned. Vi taler tit sammen i telefon, når der er noget, vi vil sparre med hinanden om eller lige vende. Og vi mailer sammen. Nogle gange spiser vi frokost sammen, andre gange er det rent mødeaktivitet og vi mødes selvfølgelig også online.
Hvordan opstod ideen til Kollektivet?
Der var et helt klart behov i markedet for løsninger, der var mere fleksible end de gængse bureauer kunne tilbyde. Især i forhold til omkostninger og arbejdsprocesser. Da først frøet var sået, var det meget ligetil. Og nu ved vi, at vi ikke skød forkert. For efterspørgslen efter det, vi kan levere i Kollektivet er heldigvis stor.
Hvordan kan det være, I valgte at indgå i dette fællesskab?
Jeg (Rikke Friis Ingø) kom med i Kollektivet for to år siden. På det tidspunkt havde jeg arbejdet som selvstændig i nogle år, oftest som midlertidig projektleder eller marketingchef i kundernes marketingafdeling. Jeg havde arbejdet sammen med både Claus, Phillip og Line tidligere og vidste præcist, hvad de stod for, og hvad de kunne. Og jeg ville bare rigtig gerne arbejde sammen med dem igen. I mine forskellige faste jobs som marketingansvarlig på kundesiden har jeg arbejdet med nogle af de bureauer, som Claus, Phillip og Line tidligere har været ansat på. Efter de blev selvstændige hver især og fandt sammen i Kollektivet, har jeg brugt dem, som alternativ til bureauer, ude ved mine kunder. Så jeg var ikke i tvivl om, at det her fællesskab fungerede rigtig godt og leverede – og det ville jeg gerne være en del af. Kollektivet giver mig også et godt supplement til mine lidt mere faste opgaver – og mere variation i hverdagen.
Hvilke fordele er der ved at indgå i et sådant samarbejde?
Vores fordel er vores mange års erfaring, vores individuelle styrker og måden vi kan supplere hinanden på. Vi har evnen til at stille med det bedste hold, ingen tunge arbejdsgange eller faste omkostninger til for eksempel husleje eller chefer. Og så har vi bare en god energi i Kollektivet, fordi vi selv har valgt hinanden. Vi får heldigvis tit at vide, at det er noget vores kunder også kan mærke. Vi finder megen støtte og inspiration i vores fællesskab, og det er dejligt at være flere om noget frem for at stå alene med det. Tit og ofte ringer vi sammen, hvis vi lige mangler sparring på noget, og vi har selvfølgelig faste møder i kalenderen med fokus på både drift og udvikling af Kollektivet. Det er uden tvivl inspirerende og udviklende med et fagligt fællesskab og godt for den kreative proces.
Vi har jo selv valgt hinanden, og det, tror vi på, giver de bedste samarbejdsmuligheder – og selvfølgelig de bedste resultater.
Har I nogle gode råd til andre, der slår sig sammen i et fagligt fællesskab, eller som stifter mindre virksomhed?
Man skal tro på det og ville det 100 % – lige meget om der er tale om et fællesskab eller du går helt solo. Hvis du slår dig sammen med andre, er det vigtigt, at både kemi og faglighed er i orden. Man skal virkelig svinge. Derudover er det vigtigt at afstemme forventninger til hinanden og være helt sikre på, at man vil det samme med fællesskabet. Man skal være klar på, hvilke roller man hver især har og på, hvad man forventer af hinanden. Det er super vigtigt at sætte nogle mål op for samarbejdet og nogle konkrete måder at nå frem til de mål på. Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at ses med jævne mellemrum – også når alle har travlt med hvert sit. Et fagligt fællesskab kræver vedligeholdelse og at alle parter investerer tiden. Man skal tro lige meget på det.
Læs mere om Kollektivet på LinkedIn eller på deres hjemmeside www.kollektivet.dk.