”Jeg har gjort mig modtagelig for de muligheder, der er dukket op”

Morten Andersen har haft et interessant karriereforløb. Han er uddannet elektriker og er nu selvstændig inden for IT. Jeg spurgte, om jeg måtte interviewe ham, fordi jeg er nysgerrig på, hvordan den rejse har været, og på de valg, han har taget. Han har også fortalt mig, at han har startet virksomheder op, som der ikke var økonomi i, og jeg vil undersøge, hvad han har gjort for at skabe en rentabel og bæredygtig forretning.
Fortæl lidt om din karrieremæssige rejse. Hvordan kom du fra elektriker-uddannelsen til at være selvstændig konsulent?
”Rejsen har været tilfældig. Det eneste jeg vidste som ung var, at jeg ikke skulle i gymnasiet. Så min plan var at blive elektronikmekaniker. Så kunne jeg bygge nogle ting, og det var spændende. Men jeg endte som elektriker. Allerede der startede mit nuværende motto om at ’det gælder om at kende nogen’, for jeg gik i klasse med en pige, hvis far var el-mester på Carlsberg. Det var gennem ham, at jeg fik en læreplads i en virksomhed. Så var jeg værnepligtig i flyvevåbnet, og efter endt værnepligt tog jeg vægterkursus og gik efterfølgende vagt hos FDB om natten. Det blev lidt kedeligt om natten. Derfor startede jeg en lille virksomhed med en hjemmeside, hvor jeg solgte computer-stumper. Den kunne jeg drive sideløbende med arbejdet som vægter. Jeg tjente dog ikke nogen penge på det, men jeg gjorde det, fordi det var sjovt. Princippet i at købe noget billigt og sælge det lidt dyrere var fedt”.
Det handler om at kende nogen
Morten fik dernæst job i en butik, hvor han reparerede computere, og senere blev han IT ansvarlig i Handelsbanken Finans. Herfra fulgte en periode med opstart af flere virksomheder. Den seneste, 1stLevel, solgte han sin del af i 2019, og han er nu selvstændig sparringspartner, forretningsudvikler og ekstern IT-chef.
”Det var i butikken, hvor jeg reparerede computere, at jeg fandt ud af, at jeg var god til at tale med folk og sælge. Jeg blev kontaktet direkte til jobbet i Handelsbanken Finans, og jeg blev medejer af Cybercom, fordi jeg kendte én, der manglede en medejer. Vi tjente ingen penge, men jeg fik kontakt til nogle erhvervskunder, som jeg hjalp med IT support. Og det førte til, at jeg startede Databest.
Jeg har taget de fleste spring i min karriere, fordi nogen kendte nogen. Jeg var ikke så bevidst om at bruge mit netværk eller finde de rigtige kontakter, men det skete ligesom bare. Jeg har gjort det, der føltes spændende, eller som jeg havde lyst til at prøve af.”
Det kan virke lidt, som om du slet ikke har haft en plan. Hvad har drevet din karriere fremad?
”Jeg har gjort mig modtagelig for de muligheder, der er dukket op. Jeg har været åbensindet og nysgerrig. Nogle ville kalde det naivitet eller ikke at have noget mål. Jeg har haft det med arbejde, som dem der tager på rejse til Vietnam uden at vide, hvor de skal hen, når først de er landet i lufthavnen. Jeg er meget ærlig og troværdig, og det er egenskaber, som folk godt kan lide. Jeg er derfor ikke nødvendigvis blevet spurgt om en stilling, fordi jeg var hammergod til at være IT supporter. Det har ikke været mine faglige evner, men mine personlige evner, der gjorde, at folk spurgte mig. Der ligger noget i min ærlighed og i mit værdisæt, som fungerer godt for mig. Jeg har fx masser af gange solgt mig ud af en snak, fordi jeg ikke var den bedste til at levere det. Derfor stoler folk på mig og bruger mig måske så i andre sammenhænge.”
Mindre sjov, mere plan – men stadig sjovt!
Morten startede 1stLevel i 2009 sammen med sin kompagnon Brian, og de drev virksomheden sammen i 10 år. Det var første virksomhed, hvor der også var god økonomi i arbejdet.
”Generelt har jeg startet virksomheder, fordi det var sjovt. Men der var ikke nok fokus og derfor ingen penge i det. Virksomheden med Brian fungerede. En af grundene var, at vi var dedikerede omkring det. Det var vores fuldtidsarbejde, og vi skulle tjene penge. Vi havde ikke lån i banken, men tjente løn til os selv, fordi vi var konservative med vores udgifter, havde fokus på de gode kunder, fokus på at have næsen i sporet og vidste, hvad vi leverede. Og vi tog først noget ind, når der var en efterspørgsel, og ikke fordi vi selv synes det var spændende. Tidligere solgte jeg, fordi det var sjovt, men havde ikke en strategi. Det havde vi i 1stLevel. Vi tog udgangspunkt i, hvad vi kunne, og ikke nødvendigvis hvad vi havde lyst til. Vi var målrettede i vores virksomhedsdrift”.
Hvad tænker du om timepris vs. værdibaseret prissætning?
”Man skal ikke tænke i timeløn. Man skal tænke på at levere det, som kunden har brug for og skabe den værdi, kunden ønsker. Kunden bør værdisætte opgaven ud fra, hvad den er værd, og ikke ud fra hvad den tager af tid. Det var ikke altid nemt at tale værdi med kunderne. Men hvis man fx sælger abonnement – ’vi sørger altid for at din computer virker’ – så virker det. Det er nemt, når kunderne forstår, hvad værdien er for dem. Det handler om italesættelse værdien fra starten over for kunden. Det er jo egentlig ligegyldigt, hvad tingene koster, så længe det har stor værdi for kunden. Hvis jeg fx er meget tørstig, giver jeg gerne 25 kr. for en halv liter vand hos 7eleven. Værdien er stor for mig, fordi jeg er tørstig”.
Læs også Kristian Sørensens artikel om værdiskabende prissætning HER
Hvad er dine tips og trick til andre?
”Du skal brænde for det, du gør. Ellers er det svært at være selvstændig. Og så skal du lave en plan, lægge en strategi. Det behøver ikke at være en 10 års plan, men du skal have en overordnet tanke om, hvorfor du bliver selvstændig, og hvad du vil med det. Hvad vil du opnå, fx fleksibilitet i hverdagen. Det behøver ikke at være et mål om at tjene mange penge. Og så lav en økonomisk plan for, hvad du gerne vil kunne trække ud som løn. Det er vejen frem for at kunne leve af sin virksomhed.