Konsulent og studerende – og hvad der kom mest bag på mig

Dette tema er et interview med freelance konsulent Nina Lilholt. Nina blev interviewet af Tanja Hesselager i november 2019. Interviewet har været lidt undervejs, da Nina gik på barsel med sit 3. barn kort efter interviewet, og lige skulle have en chance for at læse det igennem inden det blev publiceret.
Nina Lilholt har en baggrund fra bl.a. Danske Bank som forretningsudvikler og agil coach. Hun er freelance konsulent på deltid efter en periode på fuld tid, da hun er begyndt at læse psykologi. Nina bor i Århus og er gravid med sit 3. barn, med termin i slutningen af januar.
Nina har været freelance konsulent siden januar 2018.
Hvilke ydelser leverer du?
Jeg arbejder som agil coach, hvor jeg laver dag-til-dag forandringsledelse. Som agil coach er det vigtigt for mig at lykkes med vedvarende forandringer, og jeg har derfor et stort fokus på at arbejde ”gennem andre”. Det vil sige, at jeg sparrer med medarbejdere om agile praktikker og spillereglerne inden for det agile, med et stærkt fokus på, at det er dem, der er de udførende. Jeg giver dem feedback og er til stede i deres dagligdag som observatør på deres møder. Nogle gange træder jeg ind og retter til, hvis noget går i en uheldig retning, eller gør opmærksom på, hvis noget går særligt godt for at forstærke en ønsket adfærd. Andre gange efterspørger de noget bestemt viden, som jeg så bidrager med.
Som en del af mit arbejde underviser jeg i bl.a. Scrum, KanBan, og hvad kernen og værdierne i agile er. Og så faciliterer jeg en del workshops.
Hvorfor blev du selvstændig?
Jeg havde en gammel drøm om at studere psykologi fuldtid, men det er svært at kombinere med en fastansættelse. Efter en årrække på arbejdsmarkedet kan jeg anvende mine erfaringer i en konsulentrolle og opnå den nødvendige fleksibilitet ift. studierne. Og så tiltaler det mig at kunne styre mit arbejdsliv lidt mere selv ift. børn og familie.
Jeg kan generelt rigtig godt lide nye udfordringer og at møde nye mennesker, se nye arbejdspladser og opleve, hvad der foregår rundt omkring. Alt dette er jo en naturlig del af livet som konsulent.
Hvad er kommet mest bag på dig ift. livet som konsulent?
Mange ting! F.eks. præstationsdelen. Når man er hos kunden, kræver det, at man er 100% på. Og det går ud over ens overskud til resten af dagen og ugen. Jeg synes faktisk ikke, man kan arbejde i det tempo fuldtid. Jeg kan i hvert fald ikke. Enten må man have opgaver, der ikke er fuldtid, eller alternativt arbejde igennem i en periode og så have en periode på lavt blus.
Der er tendens til, at der lægges ekstra vægt på mine ord og anbefalinger. Mange forventer, at jeg har SVARET. Det er selvfølgelig en fordel, fordi det gør det nemmere at trænge igennem. Men jeg føler også nogle gange, at jeg bliver sat op på en piedestal, som ikke er optimal for kunden. Hvis vi skal lykkes med vedvarende forandringer, så skal jeg have kunderne til at tænke selv og mærke efter, hvad der er vigtigt for deres arbejdsplads. Jeg mener, at vi lykkes bedre, hvis vi i stedet kombinerer min erfaring med deres erfaring og kontekst.
Økonomien har også overrasket mig. I starten var jeg ekstremt opmærksom på, at jeg virkelig skulle være mine penge værd. Jeg syntes, at min timeløn var markant højere, end da jeg var fastansat. Det er den også. Men jeg er med tiden blevet langt mere opmærksom på, at min timeløn skal dække alt: Sygdom, ferie, kompetenceudvikling, pension, udstyr osv. Og en eventuel periode, hvor jeg ikke er i opgave. Så man skal huske ikke at være alt for benovet over, at man som ekstern kan få en høj timeløn.
Og så kommer jeg til sygdom. Det er sværere at melde sig syg eller have barn syg nu, end da jeg var fastansat. Mine kunder har heldigvis en rigtig fin forståelse, så det er mest en personlig barriere. Det er en økonomisk overvejelse, men også et spørgsmål om, hvorvidt jeg kan lykkes med min opgave – der er ikke andre til at samle op. Her er jeg mere sårbar, særligt i de perioder hvor jeg er booket fuldt ud, for så kan jeg ikke kompensere en anden dag.
Det er kommet positivt bag på mig, hvor fedt det er at sende en faktura. Ikke pga. beløbet, men fordi det er så håndgribeligt, at ”det her har jeg leveret”. Det giver en helt anden tilfredsstillelse end bare at få min månedsløn ind på kontoen.
Hvordan driver du din forretning?
Jeg er generelt påpasselig med at binde mig til en kontrakt med én kunde fem dage om ugen – også da jeg havde mulighed for at arbejde fuldtid, før jeg blev studerende. For mig er tre dage om ugen ved samme kunde perfekt. Så kan en arbejdsuge stykkes sammen af flere, mindre kontrakter. Det er ikke sikkert, at det altid kan lade sig gøre, men det er optimalt for mig. Jeg tror også på, at det gør forandringen hos kunden mere vedvarende, at jeg ikke er der hele tiden.
Jeg går også meget op i, at der skal være tid og fleksibilitet til f.eks. barn syg og egen kontortid, så der er tid til at lave regnskab, sælge nye opgaver osv. De dage tager jeg på biblioteket, en cafe eller låner en plads hos kunderne. I en kort periode lejede jeg en kontorplads, men jeg var der for få dage om ugen til, at det kunne betale sig.
Hvilke gode råd har du til andre, der overvejer at blive selvstændig?
Først og fremmest skal du kunne se et marked for dine ydelser og tro på, at der er nogen, der vil ”købe dig”.
Og så skal man have is i maven. Der er perioder, hvor det kan være lidt angstprovokerende at være helt alene om alting og om at sikre en indtægt. Sørg for at din økonomi kan bære en periode uden kontrakt. Det er svært at have is i maven, hvis du sidder hårdt i det økonomisk og har desperat brug for en indtægt.
Husk at der er styrke i dit netværk. Gør du det godt og behandler folk ordentligt, så anbefaler de dig videre. En del af de tilbud jeg har fået er kommet til mig, uden at jeg selv har været opsøgende, men fordi nogen har kendt mig eller anbefalet mig. Jeg sørger altid for, at min LinkedIn profil er opdateret, for det er ofte der, folk kigger først. Jeg er også altid åben over for kaffesnakke. Det er ikke sikkert, at der er salg i det lige nu, men måske er der på den længere bane.
Og så afslutningsvist et meget vigtigt råd: Gør det ordentligt og vær dygtig. Hvis du har en stærk kompetence og har fokus på virkelig at give dem noget, så bliver dine kunder glade for dig. Jeg har til enhver tid fokus på min integritet. Jeg står ved, hvem jeg er, og deler ud af mig selv til dem, jeg arbejder for og med. Det indebærer også, at jeg tydeligt formidler de rammer, jeg arbejder inden for: Jeg er studerende ved siden af min konsulentopgave, har børn og behov for nogle gange at hente tidligt. Mit råd er at være ærlig om de vilkår, du arbejder under og kommunikere dem åbent. Jeg er f.eks. ikke altid tilgængelig, for når jeg er sammen med min familie, så er jeg dér. Dét, at jeg står fast på disse rammer, betyder nogle gange, at opgaver ikke bliver til noget, men så havde de jo ikke fungeret for hverken kunden eller mig alligevel. Så vil jeg hellere melde klart ud og risikere at miste en opgave.