Skat og moms

Som selvstændig skal du betale moms af din omsætning i virksomheden – enten hvert kvartal eller hvert halve år. Derudover skal du selvfølgelig betale skat af dit overskud i virksomheden. Det kan virke kompliceret, men er faktisk sjældent så svært, når først du kommer ind i det og finder en god rutine omkring det.
Afhængig af hvor interessant du finder sådan noget med bilag, fradrag mm., kan du lave det meste selv eller udlicitere dele eller nærmest det hele til en god bogholder eller revisor.
De to initiativtagere bag SoloCEO har valgt to vidt forskellige tilgange til regnskab og moms. Louise tager sig af alle bilag og momsregnskab selv og håndterer det via Excel. Hun får dog hjælp af en revisor, som laver hendes årsregnskab. Tanja har valgt at håndtere bilag via et tilkøbt regnskabssystem, der også kan håndtere fakturering, og bruger sin bogholder til de sidste afstemninger af regnskabet. Det er også muligt at få en løsning, hvor du sender alle dine bilag og kvitteringer til en bogholder.
Det er oftest en revisor, der står for årsregnskabet, men dette kan man også selv lave, hvis man er dygtig til den slags.